Plan lekcji Historia szkoły Imprezy szkolne Galeria Ogłoszenia Forum Wybór patrona Zajęcia pozalekcyjne
 
Lokalizacja
Dyrekcja
Nauczyciele
Kierunki
Samorząd
Warsztaty
Rekrutacja 2008
Podręczniki
Gazetka

Terminarz Kodeks ucznia          Kodeks nauczyciela
Piłka ręczna
Siatkówka
Piłka nożna
Inne
Szkoła z klasą
Przywróćmy pamięć
SUS
Uczeń z klasą
Matura 2007
Publikacje
Absolwenci
Poszukiwane są osoby chętne do współpracy przy redagowaniu strony szkolnej. Jeżeli masz pojęcie o budowie stron www lub nie masz pojęcia, ale za to masz pomysły, wyślij maila lub zgłoś się do pani Barbary Ptak. Strona szkoły powinna być tworzona przez uczniów!
•01.06.2008-Międzynarodowy Dzień Dziecka
•05.06.2008-Światowy Dzień Ochrony Środowiska
•09.06.2008-Dzień Lasu
•21.06.2008-Początek kalendarzowego lata
•23.06.2008-Dzień Ojca
•26.06.2008-Międzynarodowy Dzień Zapobiegania Narkomanii
•29.06.2008-Święto Morza

 

Mechanik dla Mechanika

Dzisiaj, 11 marca 2006 r., zaczynamy nową kartę historii Mechanika – wychodzimy z szeregu bezimiennych szkół i dołączamy do grona szkół z imieniem … Tadeusza Tańskiego. To jest nasz Patron tymi słowami dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 mgr inż. Tadeusz Pacholczyk rozpoczął część oficjalną uroczystości nadania szkole imienia.

Uroczystość przygotowano z rozmachem. Gości zaproszono do udziału we Mszy św. w kościele pw. NMP, na której poświęcono sztandar. Miała ona podniosły charakter osiągnięty dzięki uroczystym pieśniom wykonanym przez Wiktora Arteniuka i uczennice. – Joannę Jachnę i Magdalenę Skowron. Z kościoła przemaszerowano do budynku szkoły. Po przerwie rozpoczęła się uroczystość, podczas której nastąpiło wręczenie uchwały Rady Miejskiej o nadaniu szkole imienia przez wiceprezydenta Słupska - Andrzeja Obecnego i wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej -Zbigniewa Rychłego. Po jej przyjęciu dyrektor Tadeusz Pacholczyk powiedział: Byliśmy przekonani, że mądrze wybrany patron pomoże naszym uczniom uwierzyć w sens podejmowanych działań, skieruje ich uwagę na pozytywne dążenia, a może nawet niektórym pozwoli odnaleźć cel w życiu.

Po przemówieniu dyrektora, głos oddano uczniom klasy IV b TM - Piotrowi Najmrockiemu i Pawłowi Czerniawskiemu, którzy stwierdzili, że kandydat na patrona został wybrany w sposób demokratyczny. Następnie przedstawili argumenty,  przemawiające za wyborem inżyniera Tadeusza Tańskiego na patrona szkoły.

Tadeusz Tański był inżynierem w wielu specjalnościach, a do historii przeszedł jako konstruktor silników i samochodów.

Po wysłuchaniu prelekcji, poproszono sponsorów do wbicia „gwoździ sztandarowych”. Kolejno tę czynność wykonali: wiceprezydent A. Obecny, dyrektor Wydziału Oświaty – B. Leszczuk, przedstawiciel Rady Rodziców – Z. Wawrzyniec, dyrektor CKP – L. Matis, prezes ZDZ – A. Górski, przedstawiciel ZASTY – J. Kochanowski, dyrektor O/BGŻ-u – K. Poszepczyńska, właściciele firmy Auto - Hak – H. i Z. Nejmanowie, prezes ZNMR-u – Z. Janusiak oraz J. Henke.

                Po przekazaniu sztandaru przez dyrektora uczniom, nastąpił punkt kulminacyjny – ślubowanie przedstawicieli klas. Halina Pilarczyk, emerytowana nauczycielka Mechanika, wyznała: Miałam łzy w oczach, gdy usłyszałam powtarzane przez trzydziestu trzech uczniów słowo: „ślubujemy”. Byłam wzruszona zaangażowaniem młodzieży w przebieg uroczystości. Podkreśliła również wychowawczy charakter tego typu święta.

                Wśród wielu osób zabierających głos wystąpiła Krystyna Danielecka-Wojewódzka, dyrektor I LO w Słupsku. Nawiązała do tradycji Mechanika, podkreśliła, że ukończyli go nie tylko wspaniali technicy, ale również artyści i sportowcy, a dzisiaj zauważyła godnych ich następców. Również inni dyrektorzy słupskich szkół pozytywnie wypowiedzieli się o naszej szkole i organizacji nadania szkole imienia.

                Uroczystość wzbogaciły występy artystyczne absolwentów i uczniów Mechanika. Rozpoczął ją zespół Button Band absolwenta Andrzeja Guzińskiego, natomiast zamknął występ - uczniów przygotowanych przez nauczyciela informatyki, Krzysztofa Smugałę - prezentujących przedstawienie teatralne oparte na wybranych utworach K. I. Gałczyńskiego.

Zaproszeni goście, wychodząc z sali, dopytywali się, czy organizatorzy Święta Mechanika przygotowali dla nich jeszcze jakieś niespodzianki. Nie zawiedli się. Na szkolnym boisku E. Szumikowski, przygotował popisy sprawności samochodowych. Wiceprezydenta A. Obecnego i A. Lichodziejewskiego – nauczyciela wychowania fizycznego - poproszono o posadzenie dębu, który powinien rosnąć przynajmniej do obchodów stulecia szkoły.

Z okazji uroczystości na ścianie zabytkowego budynku szkoły Mechanika przybył niezwykle estetyczny element – logo szkoły. Tablicę odsłonił wiceprezydent A. Obecny oraz jej fundatorzy – H. i Z. Nejmanowie.  Pomysłodawcą był R. Ograbek.

Wielotygodniowy efekt pracy trzech nauczycieli, L. Forysiaka, T. Szumiły, I. Kuc-Mikłaszewicza, oraz uczniów można było obejrzeć w Izbie Pamięci. Znajdują się tam modele samochodów projektowanych przez inż. T. Tańskiego i inne pamiątki związane z jego osobą. W trakcie zwiedzania Izby Pamięci można było wpisać się do pamiątkowej księgi oraz otrzymać okolicznościową pieczęć na pocztówce wydanej z okazji nadania szkole imienia. Pocztówkę i stempel zaprojektował Jerzy Henke.

I ta uroczystość, do której przygotowania trwały prawie dwa lata, już minęła. Dała ona początek świętu, które zgodnie z uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 16 lutego 2006 r. będzie obchodzone corocznie 11 marca w rocznicę urodzin patrona.

Efekt pracy nauczycieli ZSP nr 4 ocenili rodzicie, Grażyna i Marek Kierzkowie, którzy powiedzieli: Czujemy się zaszczyceni, że mogliśmy uczestniczyć w tak wspaniałej uroczystości.

 

 

Na patrona szkoły wybrany został

Tadeusz Tański

(1892 – 1941)

Tadeusz Tański (ur. 11.03.1892), syn znanego malarza i propagatora lotnictwa Czesława Tańskiego. Był niezwykle uzdolnionym konstruktorem. Przed wybuchem i wojny światowej udał się do Francji gdzie ukończył Ecole d’Electricite Industriel de Paris. W czasie wojny skonstruował m. in. kilka typów silników spalinowych różnej mocy. Interesował się też pojazdami pancernymi, a nad zagadnieniem opancerzenia pracował w firmie francuskiej L. Bordon następnie zaś w angielskiej Armstrong – Whitworth. Do Polski powrócił w 1919 r. W latach powojennych skonstruował znane samochody CWS. Do wybuchu II wojny światowej związany był z polską motoryzacją i bronią pancerną. Zginął 23.03.1941r. zamordowany przez hitlerowców w Oświęcimiu.

CWS

W roku 1922 w Centralnych Warsztatach Samochodowych rozpoczęto prace nad samochodem CWS T-1, który miał być pierwszym całkowicie polskim samochodem. Projektowanie silnika zajęło trzy tygodnie. Wykonanie trwało trochę dłużej, gdyż musiało pokonać piętrzące się trudności. Silnik był gotowy w końcu marca 1923 roku i w tym czasie rozpoczęto badania na hamowni. Ogólnie zbudowano kilkaset samochodów z różnymi typami nadwozia. Auto osiągało: około 105 km/h, przy masie własnej 1680-1800 kg. Należy pamiętać, że w zakładach CWS remontowano różnego rodzaju samochody i w związku z tym borykano się z różnorodnością części zamiennych takich jak: śruby, koła zębate czy nakrętki. W samochodzie CWS połączenia gwintowe zrealizowane zostały (oprócz gwintu przy świecy i korkach) przy pomocy wymiaru M10x1,5, wszystkie zaś koła zębate czołowo skośne o module 3,5.

 

CWS na znaczku pocztowym


 
Czy jesteś zadowolony ze swoich wyników na I sem.?
tak
raczej tak
nie
raczej nie
Godziny pracy
Szkoła dla rodziców
Pomoc wirtualna
Pomoc - instytucje
Sprawdzone rady
S
avoir

Poszukiwanie pracy Kategorie rynku pracy Dzień Przedsiębiorczości Rozmowa kwalifikacyjna

ping pong
memer              kwadraciki
słownik biograficzny
słownik ortograficzny
słownik j. polskiego
słownik wyrazów obcych

Słowniki              Oświata          Egzaminy          Sport             Konkursy 

Copyright 2005; ZSP nr 4 W Słupsku